عبارات SEO و SEM در مورد موتورهای جستجو زیاد به کار برده می شوند، بسیاری از افراد معنای دقیق این دو عبارت و تفاوت آن ها را نمی دانند.
بهینه سازی سایت SEO= Search Engine Optimization
بهینه سازی سایت یا همان
seo به مجموعه اقداماتی گفته می شود که باید بر روی سایت انجام دهید تا
باعث بالا رفتن افزایش بازدید سایت از طریق موتورهای جستجو گردد.
SEO در واقع اصلاح کدها، استخراج کلمات کلیدی، تولید محتوای سایت، ایجاد لینک ها و. را شامل می شود.
بازاریابی در موتورهای جستجو SEM= Search Engine Marketing
SEM به فارسی معادل
عبارت بازاریابی در موتورهای جستجو است و واژه ای کلی تر از بهینه سازی
سایت می باشد و باعث بالارفتن فروش در سایت توسط موتورهای جستجوگر می
شود.در واقع بازاریابی به کمک موتورهای جستجو می باشد که خود شامل دو بخش
است: بهینه سازی سایت و تبلیغات کلیکی در موتورهای جستجو یا PPC که مخفف
عبارت Pay per ClicK است.
از شیوه های دیگر افزایش
بازدیدکنندگان سایت PPC می باشد. که با استفاده از طرحی بنر است و براساس
کلیک سنجیده می شود و مبلغ پرداختی به سیستم Adwords گوگل به صورت دلار می
باشد و با توجه به اینکه هزینه دلار شناور است، هزینه این روش نیز متغیر می
باشد. در واقع SEM شامل دو بخش SEO و PPC است.
مزایای PPC
در مقایسه بین
SEO تنها و PPC، سرعت بالای PPC در نتیجه گیری بسیار چشمگیر است. اگر شما
می خواهید سریع پیشرفت کنید و نیاز به بازدیدکنندگان زیادی در زمان کوتاهی
دارید با پرداخت هزینه آن به هدف خود خواهید رسید ولی در SEO شما نیاز به
صبر و زمان بیشتری برای کسب موفقیت دارید.
معایب PPC
شاید بتوان عمده
ترین دلیل که باعث بشود از معایب این روش محسوب گردد این است که مشتریان
باید آن چیزی را که در گوگل سرچ کرده اند را بیایند و شما در حد چند ثانیه
زمان نیاز دارید تا مشتری خود را جذب کنید بنابراین این زمان اندک شما را
مجبور می سازد تا کلیه جوانب را برای جذب مشتری در نظر بگیرید. در ضمن این
کار نیاز به بازدید روزانه و مستمر دارد و اینکار ممکن در طول روز وقت
زیادی را از شما بگیرد. همچنین هزینه ای که پرداخت می کنید به ازا کلیک
کاربران است و در کلمات با رقابت بالا هزینه فوق می تواند قابل توجه باشد و
بخصوص اگر نرخ تبدیل مناسبی بر روی سایت خود نداشته باشید عملا بودجه
زیادی برای دریافت مشتری جدید باید هزینه کنید.
در SEM سایت شما باید از نظر محتوا، زیبایی و نحوه ارائه آماده حضور
بازدیدکنندگان باشد در غیر این صورت به سرعت فراموش شده و یا به عنوان
سایتی نامناسب در ذهن آن ها باقی خواهید ماند.
تفاوت SEM با دیگر روش های بازاریابی
هزینه این روش نسبت به دیگر روش ها پایین ولی کارایی بالایی دارد.
در سریع ترین زمانیکه مشتری به دنبال جنس مورد نظر خود می گردد می تواند محصول مورد نظر خود را سریعتر و راحت تر یافت کند.
از دیگر مزایای آن می توان به بازاریابی همیشه فعال نام برد. می توان نوعی بازاریابی بین المللی به حساب آورد.
اول SEO بعد SEM
هیچ استراتژی
SEM ای بدون SEO مناسب موفق نخواهد بود. با توجه به اینکه SEO به معنی
آماده سازی سایت هم برای بازدیدکنندگان و هم موتورهای جستجو است شاید به
تنهایی برای یک سایت کافی باشد. با این حال اگر شما توان مالی کافی برای
SEM را دارید، ابتدا SEO سایت خود را آماده کنید.
بگذارید موضوع را با یک مثال بررسی کنیم،
در کلمات کلیدی پر رقابت
هزینه SEM می تواند به ازا هر کلیک بین 1000 تا 2000 تومان باشد، فرض کنیم
که شما به ازا هر کلیک کاربر مبلغ 1000 تومان به موتور جستجو پرداخت می
کنید، در چنین حالتی برای اینکه 100 بازدید روزانه از طریق PPC داشته
باشید، روزانه باید 100.000 تومان هزینه کنید، اگر بتوانید 1 درصد از افراد
را تبدیل به مشتری کنید، در واقع شما به ازا هر مشتری جدیدی که بدست می
آورید مبلغ 100 هزارتومان هزینه تبلیغات انجام داده اید. در صورتی که سود
شما به ازا فروش به هر مشتری مبلغی بیش از مبلغ تبلیغات باشد، شما توانسته
اید سیستم سودآوری را ایجاد نمایید و می توانید آن را گسترش دهید. اما اگر
حاشیه سود شما کمتر از این مبلغ باشد، اینگونه تبلیغ برای شما سودآوری
ندارد.
برای
اینکه تبلیغات PPC بتواند سودآوری مناسب داشته باشد، شما باید نرخ تبدیل
خود را بهبود دهید، نرخ تبدیل به این معناست که به ازا 100 نفر بازدیدکننده
سایت، بتوانید تعداد بیشتری را به مشتری تبدیل کنید. به عنوان مثال، در
حالت قبل اگر بتوانید از هر 100 نفر 2 نفر را به مشتری تبدیل کنید، هزینه
تبلیغات شما به ازا هر مشتری به 50 هزارتومان کاهش خواهد یافت.
در صورتی که شما بر روی SEO سایت خود تمرکز کنید و در نتایج گوگل نتیجه کسب
کنید، هیچ مبلغ مستقیمی را به موتورهای جستجو پرداخت نمی کنید و در واقع
هزینه تبلیغات مستقیم شما صفر خواهد بود. از طرف دیگر افرادی که بر روی
نتایج گوگل کلیک می کنند از نظر آماری بیشتر از افرادی است که بر روی
تبلیغات کلیک می کنند، نسبت PPC و SEO به طور متوسط 30 به 70 است.
در حالت عادی برای اکثر کسب و کارهای اینترنتی پیشنهاد می شود که از هر دو
روش به صورت همزمان استفاده کنند، به خصوص اگر نرخ تبدیل سایت خود را بهبود
داده باشند.
درباره این سایت